Brev:
Mad, vil ikke spise
25. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Mad, vil ikke spise
Hej Helen
Min søn på snart 7 måneder er en dejlig og glad dreng. Han udvikler sig helt normalt og er som oftest nem.
De første 4 måneder blev han udelukkende ammet og det gik rigtig fint og nemt.
Da han blev 4 måneder begyndte han, at melde sig hyppigere om natten og vores sp mente, at vi skulle prøve med grød.
Sebastian virkede interesseret i maden og skeen, men nogen "fugleunge" var og er han bestemt ikke. Maden skal nærmest lokkes i ham og jo bedre vi kan aflede ham jo mere får vi i ham. Han vil faktisk hellere lege med maden og skeen, end spise.
Da han så blev knap 6 måneder havde han en periode, hvor han var meget utilfreds og intet virkede godt nok - heller ikke maden! Vi har i sidste uge fundet ud af, at han har haft en mellemørebetændelse og nu døjer med væske i øret, hvilket nok har været årsag til hans utilfredshed - sammen med tandfrembrud.
Det vores problem er, at han ikke vil spise ret meget og nogle gange slet ikke. Vi forsøger, at følge dit forslag til en dagsrutine og på alle andre områder end maden, så går det fint.
Vi giver ham altid noget i hånden, som han kan smage på (det er han meget glad for) og så forsøges der med skemad. Vi har prøvet grød af forskellig art, kartoffelmos, grøntsagsmos, frugtmos og en hel del andet, men mange gange afviser han skeen. Vi har prøvet at spise med ham, inden og efter ham - heller ikke nogen succes. Vi har prøvet at lave det foran ham, givet ham fra egen eller vores tallerken - virker heller ikke. Vi taler om maden m ham og forsøger, at vise ham hvad han skal (åbner munden og siger mam mam) - virker heller ikke!
Vi er snart temmeligt frustrerede idet det jo også går ud over natteappetitten (han "mangler" at skippe 1 amning) Ofte sover han 3.5-5 timer i enten første eller andet stræk, hvilket vi synes er tilfredsstillende.
Vi frustreres også over, at mange mennesker kommer med råd hele tiden, men vi har prøvet rigtig meget.... føler at folk måler og vejer os (særligt mig som mor) på om vores søn vil spise og sove igennem!
Det skal tilføjes, at han indtil han blev 5 måneder fulgte vægtkurven for drenge helt perfekt, men siden er den knækket!
Han er desuden en meget lang dreng, så babybuttet er han ikke -men heller ikke mager.
Jeg ammer ham stadig - han vil ikke tage flaske - men har skået ned, så der er mere appetit til andet.
Skal vi bare acceptere, at vi har en søn som ikke spiser særligt kontinuerligt? Han er jo ellers glad og udvikler sig fint.
Tilføjes at min mor har fortalt, at jeg var præcis ligesådan som baby, men at jeg da lærte at spise mere og mere efterhånden som jeg blev ældre!
Mange hilsner
Marianne - som er temmelig frustreret efterhånden