Mad, vil ikke spise

25. oktober 2010

Alder:
6 mdr.

Mad, vil ikke spise

Hej Helen

Min søn på snart 7 måneder er en dejlig og glad dreng. Han udvikler sig helt normalt og er som oftest nem.

De første 4 måneder blev han udelukkende ammet og det gik rigtig fint og nemt.
Da han blev 4 måneder begyndte han, at melde sig hyppigere om natten og vores sp mente, at vi skulle prøve med grød.
Sebastian virkede interesseret i maden og skeen, men nogen "fugleunge" var og er han bestemt ikke. Maden skal nærmest lokkes i ham og jo bedre vi kan aflede ham jo mere får vi i ham. Han vil faktisk hellere lege med maden og skeen, end spise.

Da han så blev knap 6 måneder havde han en periode, hvor han var meget utilfreds og intet virkede godt nok - heller ikke maden! Vi har i sidste uge fundet ud af, at han har haft en mellemørebetændelse og nu døjer med væske i øret, hvilket nok har været årsag til hans utilfredshed - sammen med tandfrembrud.

Det vores problem er, at han ikke vil spise ret meget og nogle gange slet ikke. Vi forsøger, at følge dit forslag til en dagsrutine og på alle andre områder end maden, så går det fint.
Vi giver ham altid noget i hånden, som han kan smage på (det er han meget glad for) og så forsøges der med skemad. Vi har prøvet grød af forskellig art, kartoffelmos, grøntsagsmos, frugtmos og en hel del andet, men mange gange afviser han skeen. Vi har prøvet at spise med ham, ...

Annonce

... inden og efter ham - heller ikke nogen succes. Vi har prøvet at lave det foran ham, givet ham fra egen eller vores tallerken - virker heller ikke. Vi taler om maden m ham og forsøger, at vise ham hvad han skal (åbner munden og siger mam mam) - virker heller ikke!

Vi er snart temmeligt frustrerede idet det jo også går ud over natteappetitten (han "mangler" at skippe 1 amning) Ofte sover han 3.5-5 timer i enten første eller andet stræk, hvilket vi synes er tilfredsstillende.

Vi frustreres også over, at mange mennesker kommer med råd hele tiden, men vi har prøvet rigtig meget.... føler at folk måler og vejer os (særligt mig som mor) på om vores søn vil spise og sove igennem!

Det skal tilføjes, at han indtil han blev 5 måneder fulgte vægtkurven for drenge helt perfekt, men siden er den knækket!
Han er desuden en meget lang dreng, så babybuttet er han ikke -men heller ikke mager.

Jeg ammer ham stadig - han vil ikke tage flaske - men har skået ned, så der er mere appetit til andet.

Skal vi bare acceptere, at vi har en søn som ikke spiser særligt kontinuerligt? Han er jo ellers glad og udvikler sig fint.

Tilføjes at min mor har fortalt, at jeg var præcis ligesådan som baby, men at jeg da lærte at spise mere og mere efterhånden som jeg blev ældre!

Mange hilsner
Marianne - som er temmelig frustreret efterhånden

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.